Penting

Segala tulisan dalam blog ini hanya pandangan peribadi berdasarkan pendidikan, pengalaman, pembacaan dan pemerhatian penulis terhadap kehidupan seharian. Saya menggalakkan penyebaran informasi daripada blog ini. Namunbegitu, tindakan undang-undang akan diambil sekiranya segala informasi daripada blog ini digunakan untuk tujuan fitnah dan boleh memudharatkan orang lain. Selamat Membaca.

303 CHANNELS HANYA RM40 SEBULAN

Monday 6 February 2012

Sertai Kempen RM10 Setiap Solat Jumaat


Jumlah kutipan derma solat jumaat di sebuah masjid sekitar KL adalah antara RM3500-RM5500 setiap solat jumaat...kehadiran muslim yg bersolat Jumaat dianggarkan 3000-8000 setiap hari Jumaat bergantung kepada lokasi masjid...jadi, setiap penganut solat jumaat hanya menyumbang 50-80 sen jika diambil kira dari jumlah kutipan...BAGAIMANA MAHU BICARA SOAL PERJUANGAN ISLAM,KEBANGKITAN,JIHAD,MEMBELA ISLAM DSB seperti yg sering diwar-warkan sekiranya umat islam janya mampu menyumbang RM0.50 setiap minggu bersamaa RM2.00 sebulan...sedang di rumah ibadat penganut agama lain yg mengumpulkan bawah 200 orang penganut setiap minggu mampu mengutip lebih RM100K sebulan....ALASAN BIASA penganut solat jumaat adalah sedekah itu ikhlas...jadi kira 50 sen lebih berkat dari RM1.00 yg tidak ikhlas.....bagaimana mahu ikhlas kalau hati nurani tiada kesedaran akan keperluan umat.....



Justeru, KEMPEN RM10.00 SETIAP JUMAAT OLEH SETIAP MUSLIM dilancarkan. Sekiranya setiap muslim faham akan keperluan kewangan oleh pentadbir masjid, sudah tentu RM1000 pon tiada masalah. Manakala dengan RM10.00 setiap minggu maka RM40.00 setiap bulan untuk setiap seorang muslim belanjakan kepada agama. Dan persoalannya RM10 BOLEH BUAT ANDA MISKIN?ATAU RUGI? Sekiranya semua umat Islam faham akan keperluan ini barulah boleh cerita soal KEMENANGAN ISLAM.

Kempen ini bukan nak menilai keikhlasan sangat. Akan tetapi, ia lebih daripada itu dengan melihat keadaan semasa mesjid-mesjid perlukan banyak dana utk kepentingan ummah seperti melaksanakan pelbagai program. Justeru, saya memohon agar pembaca-pembaca meletak ketepi seketika soal ikhlas. Hal ini kerana saya percaya bab keikhlasan itu diantara manusia dengan Allah. Sebaliknya kempen ini lebih penting daripada persoalan keikhlasan individu iaitu kempen ini menjurus tentang survival umat Islam.

Di zaman serba moden ini masakan umat islam maseh mengharapkan setiap program mesjid dibiayai oleh individu tertentu seperti politikus yg akhirnya menjadikan institusi mesjid tempat raih sokongan dan undi? Hal ini disebabkan dana yg mesjid ada tidakmencukupi. Justeru, pihak mesjid terpaksa melakukan dan memohon kepada sesiapa saja yang berpotensi memberikan sumbangan. Dan dalam soal ini, politikuslah yg paling mudah untuk mendapatkan keperluan tersebut. Natijahnya, apabila sebut mengenai politikus sudah tentu apa sahaja yg dilakukan pasti mahukan publisiti dan sumbangan kepada kerjaya politiknya dan akhirnya mesjid terpaksa menjadikan program mereka ikut telunjuk politik dan kepentingan individu tertentu.


Jadi adalah diharap dengan kempen sumbangan RM10 setiap muslim setiap solat jumaat akan dpt memakmurkan mesjid dan ummah. Cuba pembaca bayangkan kalau sebuah mesjid dikunjungi 3000 orang pada satu-satu solat Jumaat dan setiap orang menghulurkan RM10. Maka, pendapatan hari itu sahaja mencecah RM30,000. Jadi, kalau sebulan maksudnya sudah boleh mendapat RM120,000. Oleh itu, berbekalkan pendapatan mesjid sebanyak RM120,000 sudah tentu pihak mesjid tidak lagi perlu menagih politikus dan individu berkepentingan untuk memberikan sumbangan dsb. Sebaliknya pelbagai program mengimarahkan mesjid bole dilaksanakan serta boleh menjadi sumber untuk sumbangan dan keperluan masyarakat setempat. Ibu tunggal,anak yatim,fakir miskin dan lain-lain tidak perlu lagi untuk berhadapan dengan kerenah birokrasi Pusat Zakat serta jabatan agama islam dll. Dan yang paling penting mereka tidak lagi perlu untuk menyertai program-program kemasyarakatan yang sering dilakukan oleh institusi2 agama lain di Malaysia.

Misalnya dalam kes isu gereja di Kota Damansara yg menjadi polimek tahun lepas; apakah kita hanya mengambil jalan mudah dengan menyalahkan mubaligh atau pastor2 kritian yg mengadakan program makan malam serta sumbangan kebajikan kpd seluruh masyarakat sekeliling termasuk beberapa keluarga muslim yg daif dan memerlukan?

Apakah kita tidak lihat betapa lekanya institusi berkaitan seperti MAIS,Pusat Zakat dll yang sepatutnya menjadi pelindung kepada golongan fakir ini misalnya Pusat Zakat mungkin sahaja tidak memainkan peranan seoptimum mungkin yg menyebabkan golongan susah ini menghadiri progam di gereja. Akibat kerenah birokrasi diperingkat pengagihan zakat juga mungkin menjadi punca. Manakala, sekiranya zakat diluluskan pula, si penerima terpaksa menunggu Sultan dan kenamaan lain untuk diadakan program penyerahan zakat yang akan diberitahu kelak akan bila tarikhnya. Sedangkan dalam masa yg sama dapur sudah 4 hari tidak berasap.


Justeru, saya menjemput teman-teman untuk sertai grop kempen ini di Facebook dan mohon 'add' rakan-rakan FB anda juga di http://www.facebook.com/group.php?gid=126043147434110&v=wall

Semoga usaha ini dapat membantu perjuangan dan kelangsungan umat islam. Bukan sekadar berHIMPUN dan sorak sertai naik banner 'Pertahankan Aqidah' dan sebagainya. Tapi RM10 seminggu ini akan membawah umah lebih tinggi daripada itu.

Sekian.

Zaihan Zainal

Merupakan bekas atlet, pernah mewakili negeri Johor dalam sukan bolasepak sejak berumur 12 tahun sehingga 18 tahun. Melanjutkan pelajaran dalam bidang Sains Sukan selepas memperolehi keputusan cemerlang dalam SPM di Sekolah Menengah Semerah. Di UiTM menamatkan Diploma Kesihatan dan Kecergasan dan Ijazah Sarjana Muda Sains Sukan (Kep). Memulakan karier di Institut Sukan Negara dibawah seliaan seorang berbangsa Jerman iaitu Jorg Taichmen kemudian dalam industri kecergasan sebelum bersama Pasukan Bolasepak PKNS FC yang bermain di Liga Perdana Malaysia 1 musim sebagai Pakar Kecergasan dan Kecederaan dan musim berikutnya dipancing oleh pasukan Selangor (FAS) selaku Ketua Unit Rehabilitasi selama beberapa musim sebelum membuat keputusan untuk mengusahakan perniagaan sendiri dan aktif dalam politik. Kini, menjawat sebagai Naib Ketua Cabang (Bahagian) PKR Parit Sulong, Johor. 
Pernah mengharumkan nama Malaysia semasa pertandingan rekacipta peringkat dunia di International Trade Fair (IENA), Nuremberg, Jerman pada 5-6 November 2009 dengan memenangi tempat kedua (pingat perak) dengan produk ciptaan bersama Sdr Mohd Noorazam Abd Razak, Pensyarah Kanan, UiTM dan Prof Dr Anuar Suun, Majlis Sukan Negara. Produk dikenali sebagai 'FLEXi Ice Bag' berkaitan alat kemudahan kecederaan dalam sukan.

No comments:

Post a Comment