Penting

Segala tulisan dalam blog ini hanya pandangan peribadi berdasarkan pendidikan, pengalaman, pembacaan dan pemerhatian penulis terhadap kehidupan seharian. Saya menggalakkan penyebaran informasi daripada blog ini. Namunbegitu, tindakan undang-undang akan diambil sekiranya segala informasi daripada blog ini digunakan untuk tujuan fitnah dan boleh memudharatkan orang lain. Selamat Membaca.

303 CHANNELS HANYA RM40 SEBULAN

Tuesday 20 December 2011

Mahasiswa Pemberani Mahu Lawan Menteri? part 4 (Siapa ROUSLAN MOKHTAR?)


Salam sejahtera kepada pembaca.

Beberapa hari sudah kita telah dikejutkan dengan berita keberanian seorang pemuda yang masih menuntut di institut pengajian tinggi yang menjadi pembekal utama guru-guru ke seluruh sekolah di Malaysia. Nama pemuda tersebut seperti umum ketahui adalah Sdr Adam Adli. Beliau merupakan seorang anak yang berasal daripada keluarga sederhana yang berteduh dibawah naungan kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang. Beliau juga merupakan secara lahiriahnya menyaksikan penindasan dan pengabaian kerajaan negeri Pulau Pinang pada zaman lampau. Iaitu zaman pemerintahan Parti Gerakan/ BN yang dikepalai olih seorang berbangsa cina TS Koh Tsu Koon. Pemerintahan selepas era BN di pulau mutiara ini masih lagi diketuai olih seorang berbangsa cina juga.

Atas dasar pembentukan sahsiah dan kematangan di sekolah sebelum ini beserta mengamati keadaan sekeliling barangkali Sdr Adam Adli melihat perbezaan ketara kedua-dua cina tersebut. Apatah lagi dengan sosok kedua-duanya mewakili parti yang berbeza sama sekali walaupun persamaan diantara GERAKAN dan DAP tidak dapat dinafikan olih Sdr Adam mahupun kita bahawa keduanya menampilkan demografi parti berbilang bangsa. Akan tetapi keduanya juga dimajoritaskan olih bangsa cina.

Sdr Adam Adli melihat perkembangan pulau ini sejak beliau mampu berfikir. Dan fikrahnya pula tidak hanya tertumpu kepada pembangunan negeri yang merupakan beberapa negeri yang mempunyai kadar peratus FDI yang tinggi berbanding negeri-negeri lain terutama negeri tertubuhnya Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu iaitu negeri kelahiran saya. Beliau mungkin bukan sahaja melihat daripada mata kasar akan pembangunan negeri ini sebaliknya turut melihat adalah mata hati dan nurani. Sdr Adam mungkin sahaja melihat sejarah bagaimana bangsanya yang pada asal adalah penduduk tetap di tengah-tengah bandar yang secara berdikit-dikit dikesampingkan daripada terus berada di pusat pertumbuhan ekonomi itu. Sdr Adam mungkin juga celik pekertinya untuk menonton sejarah bagaimana George Town merupakan salah satu daripada 2 kerajaan tempatan atau 'local authorities' terawal di Malaysia iaitu pada tahun 1857 selain daripada Bandar Melaka. 

British buat pertama kalinya memperkenalkan pilihanraya kerajaan tempatan pada tahun 1867 di George Town, Pulau Pinang. Pilihanraya ini adalah untuk pemilihan Ahli-ahli Majlis Munisipal, namun, orang awam dilarang daripada mengundi. Hanya kakitangan British dibenarkan mengundi ketika itu. George Town menjadi bandar yang pertama yang di gelar Munisipal di Malaya.

Malah melalui pembacaan, pemahaman serta pemerhatian alam sekeliling membuatkan anak muda berjiwa besar ini mengetahui bahawa sesebuah kerajaan seharusnya dipilih oleh rakyat jelata melalui proses pemilihan yang demokratik secara bebas dan tanpa sebarang diskriminasi. Di Malaysia, selepas British meninggalkan pemerintahan Malaya pada tahun 1957, sistem pilihanraya diteruskan dalam 3 peringkat iaitu pilihanraya kerajaan tempatan, pilihanraya kerajaan negeri dan pilihanraya umum untuk memilih ahli-ahli parlimen. Namun, pilihanraya kerajaan tempatan dihentikan oleh kerajaan BN pada tahun 1965, dengan pelbagai alasan. Selepas itu, ahli-ahli majlis bagi sesebuah kerajaan tempatan dilantik oleh pihak pemerintah di peringkat negeri. Kerajaan tempatan merupakan entiti paling rapat dengan masyarakat tempatan kerana segala hal ehwal harian dan masalah-masalah setempat dan pembangunan setempat sangkut paut dengan penduduk disana. Dan anak muda ini juga tahu seharusnya lebih demokratik supaya pembangunan dan masa depan masyarakat tempatan tidak diperjudikan.

Kerana apa yang berlaku sejarah begitu hitam mungkin buat Sdr Adam Adli dan keluarga dan sedara sebangsanya. Penyisihan bangsa yang dibuat ketika awal era pembangunan Pulau Pinang dibawah pimpinan kerajaan Gerakan/ BN menyebabkan beliau merasai keperitan sebagai pertiwi yang sering ditindas. Beliau merasai kepedihan penarik-penarik beca di sekitar KOMTAR. Sedari dari awal beliau tahu penderitaan nelayan-nelayan tepi pantai. Atas segala keperihatinan beliau terhadap kesengsaraan rakyatlah menekadkan hati beliau untuk turut serta dalam arus kebangkitan rakyat. Maka, untuk mengekspresikan perjuangan sudah pasti beliau tiada jalan lain melainkan melalui gerakan mahasiswa yang disertai beliau.

Setelah mendapatkan carian dan pengesahan daripada pejabat-pejabat parti, saya yakin Sdr Adam Adli bukan ahli AMK/PKR, juga bukan ahli Pemuda UMNO atau PAS. Barang tentu beliau tidak sertai DAP dan Gerakan. Justeru, penulis percaya anak muda ini menggunakan saluran gerakan mahasiswa yang disertainya sebagai wadah untuk perjuangan yang beliau rasa benar.

Lantaran itu, Sdr Adam Adli telah mengambil tindakan berani menurunkan bendera seorang yang dianggap sebagai maharaja kalau dizaman feudal dulu menggantikan dengan panji perjuangan mereka. Kalau dizaman peperangan purba bendera dan panji menjadi wakil kepada kekuatan. Kalau panji-panji ini jatuh bermaksud kalah!! Penulis sangat yakin bahawa Sdr Adam tidak melakukannya hanya kerna emosi dan darah muda semata-mata. Akan tetapi ia berkisar rapat kepada sentimen penderitaan rakyat terutama anak bangsanya yang ditindas sejak sekian lama di Pulau Pinang. Kebebasan, kebajikan dan kemudahan yang diperoleh selepas kerajaan negeri bertukar tampok daripada BN kepada PR memberikannya kekuatan untuk terus pastikan nikmat hidup itu diraih lagi terutama selepas janji PM Najib pada hadiah sambutan Hari Malaysia 16 September 2011 yang lalu untuk hapuskan ISA, AUKU dan Akta Polis (berkaitan perhimpunan aman). Namun, beliau melihat transformasi dan janji yang dibuat tidak pula dikotakan sebaliknya kes penahanan 11 orang di Sabah dibawah ISA serta kenyataan sepupu kepada PM yang merupakan Menteri Dalam Negeri DS Hishamudin bahawa kerajaan sedang mengkaji untuk 2 akta baru menggantikan ISA menyebabkan berlakunya krisis kepercayaan terhadap PM Najib dikalangan mahasiswa terutama Sdr Adam Adli semakin meruncing.

Kecenderungan Sdr Adam Adli untuk berjuang atas nama mahasiswa pembela negara dengan semangat yang tinggi dan membara menekadkan beliau untuk turun bersama-sama teman beliau dalam gerakan mahasiswa daripada lebih 40 pertubuhan yang bergabung dibawah apa yang dikenali sebagai BEBAS ('Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik') . Kesungguhan beliau untuk menurunkan bendera PM Najib bukan sekadar suka-suka!! Sebaliknya, ia adalah simbolik atau metafora jelas ditujukan kepada kerajaan terutama PM Najib bahawa mahasiswa sudah hilang kepercayaan terhadap Najib. Justeru, pimpinan negara diberi masa untuk mengembalikan keyakinan tersebut sebelum mahasiswa membuat keputusan di saluran PRU13 akan datang.

Anak muda sebijak Sdr Adam Adli dan teman-teman beliau telahpun memikirkan akan kesan atau 'consequences' apa akan terjadi apabila mereka melakukan aksi tersebut (merujuk kes bendera). Sudah pasti tekanan dan serangan yang bakal mendatang telahpun difikirkannya. Sekurang-kurangnya diambil tindakan disiplin dan tatatertib di UPSI atau dibuang terus dari UPSI. Itu adalah kesan yang paling minimal yang bakal si penurun bendera akan hadapi. Dan mereka juga bakal berhadapan dengan pelbagai lagi tekanan lain seperti ugutan daripada SAMSENG-SAMSENG daripada parti yang sangat dinonim dengan samseng. Mereka juga bole terancam nyawa dengan perbuatan itu. Penulis sangat yakin bahawa beliau dan rakan telahpun berbincang habis tentang apa yang akan mereka lakukan selepas itu. Dan keputusan untuk meneruskan hasrat itu diambil atas dasar menyampaikan mesej yang berani daripada mahasiswa. 

Kalau Sdr Adam Adli dan teman-temannya bukan ikhlas masakan pemuda ini berani melakukan perkara tersebut. Kalau bukan mahasiswa ini BERANI, Sdr Adam Adli sudah kecut perut untuk melakukannya. Diatas sifat keberanian itulah beliau menerima ancaman dan sebagainya. Ada penulis blog yang katanya rapat dengan Adam bahawa ada kalangan rakan Adam telah dipukul kerana turut berada bersama ketika program itu. Katanya lagi melalui gambar dan video setiap seorang dikenalpasti dan dicari untuk dipukul dan ugut. 

Orang pertama yang mengugut adalah Sdr Arman bekas Ketua Wira PERKASA melalui Youtube seperti yang telah saya kupas pada siri ke2 yang lalu. Selain itu, keluarga Adam di Pulau Pinang pula telah didatangi individu yang mengenalkan diri sebagai ahli PEKIDA pula dan memberi amaran kepada ahli keluarga Adam. Selain itu, selepas ugutan demiugutan diterima, Sdr Adam Adli sudah merasa tergugat keselamatan nyawanya dengan keputusan akhir untuk melapor kepada pihak polis. Justeru, sejurus laporan dibuat di Balai Polis  Bukit Aman beliau mengada sidang akhbar dan dipenghujungnya beliau telah didatangi seorang individu yang tidak dikenali yang cuba menyerang beliau.

PENYERANG ADAM
Lelaki ini bingkas menyerang Sdr Adam Adli seolah-olah sedang dalam amarah teramat. Dengan menggunakan nama Rouslan Mokhtar atas tiket Rakyat Prihatin beliau secara tiba-tiba datang dan cuba untuk menyerang dan memukul Sdr Adam.

Namun yang menjadi persoalannya adalah bagaimana kejadian yang berlaku di depan Ibu Pejabat Polis diraja Malaysia Bukit Aman, namun tiada langsung tindakkan susulan dari pihak polis. Beberapa pegawai polis yang berada di tempat kejadian hanya berdiam diri. Sudah lupakah ikrar pihak berkuasa untuk menjaga keselamatan awam? Dalam klip video di atas kita dapat lihat Chegubard beberapa kali meminta pihak polis mengambil tindakkan tetapi tidak diendahkan. Demi keselamatan, sepatutnya pihak berkuasa menahan sipolan yang menyondol tak tentu pasal itu supaya tiada ruang untuk kejadian yang tidak diingini berlaku.


Sepatutnya polis boleh sahaja menahan lelaki tersebut dengan menggunakan Seksyen 503 

Kanun Keseksaan,boleh dikenakan hukuman penjara dari 2 tahun hingga 7 tahun bagi 

kesalahan melakukan satu bentuk ugutan untuk mencederakan seseorang.

Ternyata Abg Rouslan memang melakukan ugutan untuk mencederakan Sdr Adam. Begitu juga 

bait-bait ayat terakhir penyerang semasa sesi temuramah mengatakan 

"....saya sorang-sorang saya cari dia....saya bukan upahan UMNO, upahan ganster 

UMNO tidak....saya sorang akan cari dia....sebab dia kurang ajar...KITA AKAN AJAR 

DIA!!...budak mentah lagi 22 tahun baru..." Rouslan Mokhtar / SB


SIAPA ROUSLAN MOKHTAR yang sebenar?
Setakat ini penyerang hanya memberikan nama sebagai Rouslan Mokhtar. Akan tetapi identiti sebenar beliau masih tidak diketahui. Tetapi melalui analisis saya dan beberapa teman memastikan bahawa beliau SEORANG SB atau mata-mata berikutan terdapat beberapa persoalan yang perlu dirungkai seperti:

1.Muka dan sosok tubuh mirip seorang 'mata-mata' atau SB.
2.Misai adalah aset paling berharga En Rouslan Mokhtar kerna tanpa misai agak sukar untuk beliau berselindung.
3.Gigi Sedikit Karat bahagian depan terutama gigi bawah membuktikan beliau seorang penagih nikotin. Beliau perokok tegar. Kebiasaannya menjadi kemestian dan identiti SB mesti bergigi karat akibat menghisap rokok dan banyak minum caffein. Mungkin mereka perlukannya sebagai bahan 'induce' untuk hasilkan idea dalam menulis report atau idea untuk menangkap penjenayah dan mungkin juga diperlukan untuk hasilkan propaganda dsb.
4.Semasa berlakunya serangan Rouslan langsung tidak ditenangkan olih anggota polis lain yang ada. Sebaliknya orang yang diserang pula yang cuba ditenangkan.
5.Anggota polis yang ada sentiasa berada di depan Abg Rouslan dengan tujuan memastikan keselamatan orang yang menyerang ini terjamin atau mahu pastikan Abg Rouslan a.k.a. rakan sejawat mereka selamat.






Selain itu, Rouslan Mokhtar juga dikenal pasti memakai topi berjenama Heckler & Koch iaitu pengeluar senjata keluaran U.S. yang agak terkenal. Pembaca boleh rujuk laman web ini http://www.heckler-koch.com/en/products.html. Justeru, ini membuktikan bahawa Rouslan Mokhtar yang menyerang Sdr Adam adalah seorang SB. 

Jadi, kalau benar Rouslan Mokhtar bukan SB sila jawab persoalan ini pula:
1. Apa yang membuatkan En Rouslan Mokhtar begitu mendalam dalam bidang senjata sehingga memakai topi jenama senjata tersebut? 
2. Dimanakah beliau mendapatkan topi ini?


Sekiranya benar Rouslan Mokhtar adalah seorang SB. Maka, apakah tujuan beliau menyerang Adam Adli waktu itu? Adakah aksi serangan itu memang terancang? Atau memang mengharapkan serangan balas daripada mahasiswa dan penyokong yang hadir supaya polis boleh menangkap semua yang ada? Dan mereka juga boleh menjadikan isu ini sebagai mahasiswa menyerang pihak polis pula. Dan kalau benar Rouslan Mokhtar seorang SB maka siapa pula dalangnya?

Sekian,
Zaihan Zainal
Demi Rakyat Semerah


No comments:

Post a Comment